Blog Papelitos

Dále Gas Turns 45

Lee esta entrada en español.

“A new era in Chicano art is beginning! ¡DÁLE GAS!

With this call to action, the artist and curator Santos Martinez Jr. heralded a historic moment. On August 20, 1977, the first major museum exhibition of Chicano art in Texas opened to the public at Contemporary Arts Museum Houston (CAMH). Dále Gas: An Exhibition of Contemporary Chicano Art brought together the work of thirteen artists: Mel Casas, Jose Esquivel, Frank Fajardo, Carmen Lomas Garza, Luis Jiménez, César Augusto Martínez, Amado Peña, Roberto Rios, José Rivera, Joe Bastida Rodriguez, Jesus (Jesse) Treviño, George Truan, and curator of the exhibition and chief curator of CAMH at the time, Santos Martinez Jr.

Santos Martinez, Dále Gas: Chicano art of Texas. Record ID: 849251

Martinez’s introductory essay—in which he traces the history of the Chicano movement in Texas, the genesis of Chicano art, and key artists and collectives in the state—is available in the ICAA’s Documents Project (849251), as is the Houston Chronicle’s exhibition review (849161) by the newspaper’s art critic, Charlotte Moser.

To celebrate the 45th anniversary of this landmark Houston exhibition, explore a selection below of documents in our digital archive related to some of the artists featured in the show. You can see more from the exhibition catalogue here courtesy of CAMH. And, join CAMH on Saturday, August 20 for an in-person Open Studio in honor of Dále Gas!

Con Safo

As Martinez points out in his essay, many of the artists in Dále Gas—Casas, Esquivel, Lomas Garza, César Martínez, Santos Martinez Jr., Peña, Rios, and Treviño, among them—were one-time members of the San Antonio group Con Safo.

Con Safo (Group), Con Safo, 1970. Record ID: 849419

Los Quemados

Los Quemados was a collective formed after its San Antonio predecessor, Con Safo, broke up in 1975. The group included Garza, César Martínez, Santos Martinez Jr., Peña, Rivera, and Treviño, among others.

Artistas Chicanos : Los Quemados : June 20th through, July 13th, 1975. Record ID: 847390

Mel Casas

Mel Cases, Brown paper report, 1971. Record ID: 1126581
Mel Casas, Art on the border, 1976. Record ID: 1125446

Carmen Lomas Garza

Evey Chapa, Entrevista con Carmen Lomas Garza, chicana artist, 1976. Record ID: 849476
Tomás Ybarra-Frausto, Lo real maravilloso : The marvelous/the real, 1987. Record ID: 796002

César Augusto Martínez

Jacinto Quirarte, An interview with César A. Martínez, 1999. Record ID: 849046

Joe Bastida Rodriguez

Rodriguez organized an earlier exhibition of work by Tejano artists that was hosted at the Houston Lighting and Power Company building, and traveled to other venues in Texas. Mimi Crossley, art critic for the Houston Post at the time, favorably reviewed the exhibition for Art in America.

Mimi Crossley, Tejano artists at Houston Lighting and Power Company, 1977. Record ID: 849142

Lillian Michel is the Digital Experience Specialist at the ICAA.

No hay comentarios todavía

Conectarse o regístrate para comentar

Publicaciones recientes

Para volver a ver Variação de quadrados de Judith Lauand

Read this post in English. El becario ICAA-UH 2023-24 sobre Aprendizaje Basado en el Objeto, Elliot Penn (Maestría en Historia del Arte, 2024) moldea su investigación basado en uno de sus objetos favoritos perteneciente a la colección: Judith Lauand, Variação de quadrados (1957). La artista brasileña Judith Lauand falleció en 9 de diciembre de 2022, […]

Más

Anuncio de Ganadores (ensayo) del Premio Peter C. Marzio 2023

Read this post in English. El ICAA se complace en anunciar los ganadores del Certamen 2023 del Premio Peter C. Marzio para Ensayo sobre Investigación Notable en Arte Latinoamericano y Latino. Ambos ensayos, galardonados a nivel de graduados, serán publicados en un número de Working Papers (2024). El Premio de Graduado de este año se […]

Más

Fotos

El 19 de agosto es el Día internacional de la fotografía y yo soy fotógrafo de papel. La delicada naturaleza del papel es incuestionable. El papel sucumbe: a la tinta, al manejo descuidado, a la humedad, al paso del tiempo, a la voracidad de los insectos y, bueno, hasta las tijeras vencen al papel. […]

Más

Destaque mensual y del Orgullo: Los Contemporáneos

Escritores y artistas vinculados a la revista Contemporáneos, publicada en la Ciudad de México de 1928 a 1931, se denominó “grupo sin grupo”. En vez de adherirse a doctrinas específicas o estilos, se volcaron hacia una expresión individual compartiendo, así, el deseo de llevar a México ideas de las vanguardias internacionales. […]

Más