Blog Papelitos

New in the Archive: Mercedes Pardo’s Milestones

Lee esta entrada en español.

“Color is an instrument of a vast, infinite, inexhaustible range and that has been what I have expressed, what I have wanted to say in art.” – Mercedes Pardo, 1979

Mercedes Pardo (1921–2005) was a Venezuelan artist, teacher, and pioneer of abstract painting in her home country. As the writer María Ramírez Ribes describes in a 1991 article, Pardo’s work “seeks to be presence, sensation, and color. There is no criticism nor message in her work, only experiences and encounters with the vastness of light and its chromatic possibilities” (1331187). The ICAA recently added more than 30 documents on Pardo to Documents Project spanning major milestones of her career, available here.

1×9, 1969. Record ID: 1331596

These include coverage of Pardo’s winning the 1960 Premio Puebla de Bolívar at the XXI Salón Oficial de Arte (1331692); coverage of the 1969 exhibition 1×9 (1331596) at the Museo de Bellas Artes in Caracas; an interview with the artist on the occasion of her first retrospective, Color: piel, presencia meditada, in 1979 at the Galeria de Arte Nacional (GAN) in Caracas (1331363); poet and essayist Ida Gramcko’s celebration of Pardo being awarded the prestigious Premio Armando Reverón in 1991 (1331139); and coverage of Mercedes Pardo: Moradas del Color (1325266) a 1991 retrospective of more than 250 works at the GAN.

The Otero Pardo Foundation today promotes the legacy of Pardo and her husband, Alejandro Otero (1921–90), “two Venezuelan artists who achieved most of their creative work side by side.” The Foundation graciously provided access to this selection of documents, and the ICAA is proud to expand our holdings on this important figure in Venezuelan modernism.

La pintura es el lenguaje que busca expresar el concepto del mundo, 1960. Record ID: 1331692
María Josefa Pérez, Mercedes Pardo : yo siempre era la esposa de Alejandro y no una artista, 1979. Record ID: 1331363
Miriam Freilich, El arte es revelación, no producción, 1991. Record ID: 1325266

Lillian Michel is the Digital Experience Specialist at the ICAA.

No hay comentarios todavía

Conectarse o regístrate para comentar

Publicaciones recientes

Anuncio de Ganadores (ensayo) del Premio Peter C. Marzio 2023

Read this post in English. El ICAA se complace en anunciar los ganadores del Certamen 2023 del Premio Peter C. Marzio para Ensayo sobre Investigación Notable en Arte Latinoamericano y Latino. Ambos ensayos, galardonados a nivel de graduados, serán publicados en un número de Working Papers (2024). El Premio de Graduado de este año se […]

Más

Fotos

El 19 de agosto es el Día internacional de la fotografía y yo soy fotógrafo de papel. La delicada naturaleza del papel es incuestionable. El papel sucumbe: a la tinta, al manejo descuidado, a la humedad, al paso del tiempo, a la voracidad de los insectos y, bueno, hasta las tijeras vencen al papel. […]

Más

Destaque mensual y del Orgullo: Los Contemporáneos

Escritores y artistas vinculados a la revista Contemporáneos, publicada en la Ciudad de México de 1928 a 1931, se denominó “grupo sin grupo”. En vez de adherirse a doctrinas específicas o estilos, se volcaron hacia una expresión individual compartiendo, así, el deseo de llevar a México ideas de las vanguardias internacionales. […]

Más

Los Archivos del CAYC: Una colaboración entre ICAA/MFAH e ISLAA

Los Archivos del CAYC—la primera iniciativa organizada como parte integral de un vínculo a largo plazo entre el ICAA e ISLAA (Institute for Studies on Latin American Art)—generará la primera plataforma digital para el estudio más abarcador posible del CAYC (Centro de Arte y Comunicación). […]

Más